Πρόκειται, κάθε χρόνο, για τη Δευτέρα της τρίτης εβδομάδας του Ιανουαρίου, που φέτος πέφτει, 16 Ιανουαρίου. Αυτή τη Δευτέρα λοιπόν και μάλιστα όχι τυχαία, αλλά βάσει ενός μαθηματικού τύπου, που υπολογίζει τον καιρό, τα χρέη, το χρόνο που πέρασε από τα Χριστούγεννα, το χρόνο που πέρασε χωρίς να εκπληρώσουμε κάποιον από τους στόχους της νέας χρονιάς, τα επίπεδα κινήτρων που έχει ο καθένας, αλλά και το αίσθημα ανάγκης να αναλάβει κανείς δράση, είναι η πιο καταθλιπτική μέρα του χρόνου.
Ο ψυχολόγος Κλιφ Αρνάλ, από το Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ, είχε αναπτύξει πριν από κάποια χρόνια τον μαθηματικό αυτό τύπο προκειμένου να αξιολογήσει τους παράγοντες εκείνους που θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά την ψυχολογία μας. Και παρόλο που η πλειονότητα των επιστημόνων δεν συμφωνεί με την ορθότητά του ωστόσο παραδέχεται ότι πράγματι αυτή την ημέρα κάτι συμβαίνει.
Βρετανοί ερευνητές ανέλυσαν τα τελευταία χρόνια περισσότερα από 2 εκατομμύρια μηνύματα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και παρατήρησαν μεγαλύτερη πτώση στη διάθεση των χρηστών.
Όλα ξεκίνησαν όταν μια διαφημιστική εταιρεία στη Μεγάλη Βρετανία ετοίμαζε καμπάνια για ένα ταξιδιωτικό γραφείο.. Η ιδέα ήταν να ορίσουν μια ημερομηνία ως την πιο μελαγχολική του χρόνου και η απάντηση στην μελαγχολία να είναι «κλείστε σήμερα τις διακοπές σας και διώξτε τη στενοχώρια».
Η διαφημιστική εταιρεία άρχισε να ψάχνει επιστήμονες στους οποίους θα μπορούσε να αποδώσει την εν λόγω διαπίστωση και ο πρώτος που ανταποκρίθηκε ήταν ο ψυχολόγος , Κλιφ Αρνάλ, ο οποίος επιχείρησε να εκλογικεύσει τη θεωρία ότι η συγκεκριμένη ημέρα του χρόνου μπορεί να είναι με αντικειμενικά κριτήρια η χειρότερη του χρόνου.
Το 2005 δημιούργησε μία εξίσωση για να βρει ποια είναι η πιο καταθλιπτική μέρα του χρόνου. Συνδύασε τον άσχημο καιρό του Ιανουαρίου, τα χρέη του Δεκεμβρίου και τα Χριστούγεννα που πέρασαν και χρειάζεται να περιμένουμε έναν ολόκληρο χρόνο για να ξαναέρθουν.
Ο μαθηματικός του τύπος εμπεριέχει τα χρέη, τους στόχους που δεν επιτεύχθηκαν και τις γιορτές που πέρασαν, για να στηρίξει την άποψή του για την «Blue Monday».
Λαμβάνοντας υπόψη αυτά τα δεδομένα ο ψυχολόγος έφτασε στο συμπέρασμα ότι δεν υπάρχει μέρα που να βρίσκεσαι πιο μακριά από τους στόχους σου από την τρίτη Δευτέρα του Ιανουαρίου και γι' αυτό τότε πέφτουμε όλοι σε βαθιά μελαγχολία.
Υπάρχουν και άλλοι επιστήμονες που εξηγούν γιατί πέφτουμε σε κατάθλιψη λίγο μετά τα Χριστούγεννα. Η βρετανίδα οικονομολόγος, Τζέιν Κλάρκ, επισημαίνει ότι πολλοί καταναλωτές κατά την διάρκεια των γιορτών ψωνίζουν με πιστωτικές κάρτες, συχνά λίγο παραπάνω από όσο αντέχει η τσέπη τους και τώρα βρίσκονται αντιμέτωποι με τα χρέη τους.
Η πλειονότητα, ωστόσο, των επιστημόνων θεωρεί ότι ο τύπος αυτός δεν μπορεί να σταθεί επιστημονικά και δεν γίνεται αποδεκτός από τους μαθηματικούς, που τον κατατάσσουν στις «ψευδοεπιστήμες».
Σύμφωνα με την επικρατούσα θεωρία, ο όρος «Blue Monday» προέρχεται από την «Blauer Montag» του Μεσαίωνα. Αυτή ήταν παραδοσιακά η μέρα ξεκούρασης των ανθρώπων που εργάζονταν ως βαφείς υφασμάτων. Εκείνη την εποχή οι τεχνίτες χρησιμοποιούσαν φυσικά χρώματα και συνήθιζαν να βάφουν τα υφάσματα την Κυριακή, αφήνοντάς τα να στεγνώσουν τη Δευτέρα.
Η χημική αντίδραση που προκαλούσε ο αέρας και το διάλυμα έκανε το ύφασμα μπλε. Οσο στέγνωνε το ύφασμα οι τεχνίτες δεν είχαν να κάνουν τίποτε άλλο από το να περιμένουν. Ετσι η Δευτέρα μετατράπηκε σε αντιπαραγωγική μέρα και μέρα ξεκούρασης.
Αν λοιπόν την Blue Monday έχεις μια μικρή μελαγχολία ή νιώθεις την ψυχολογία σου...κάπως, το μόνο που πρέπει να κάνεις, είναι να κάνεις πράγματα που αγαπάς και σε κάνουν να χαμογελάς! Αν πάλι δεν τα καταφέρεις, μια μέρα είναι και θα περάσει!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου