Σάββατο 14 Νοεμβρίου 2015

Foodmiles - Τροφοχιλιόμετρα

Τα Foodmiles - Τροφοχιλιόμετρα (τροφομίλια για την ακρίβεια) είναι η απόσταση που διανύουν τα τρόφιμα από τον παραγωγό ως το πιάτο μας. Όσο μεγαλύτερη είναι η απόσταση που μεταφέρεται το φαγητό μας τόσο περισσότερο μολύνεται ο πλανήτης μας καθώς επίσης και η διατροφική αξία του φρούτου ή του λαχανικού μειώνεται.

Για παράδειγμα τα σκόρδα εξωτερικού ταξιδεύουν 8.000 χλμ. ως τα ράφια των super markets ενώ οι μπανάνες και το τζίντζερ από τη Βραζιλία 9.600 χλμ.! Κόβονται άγουρα, μπαίνουν σε ψυγεία - αποθήκες, μεταφέρονται με πλοία - πλοία - τρένα και αεροπλάνα ξοδεύοντας πολύτιμα καύσιμα που αφήνουν μεγάλο ανθρακικό αποτύπωμα στον πλανήτη μας. Δεν μπορούμε να γκρινιάζουμε για τις πολυεθνικές που μολύνουν τον πλανήτη μας ενώ εμείς καταναλώνουμε τρόφιμα που παράγονται στην άλλη άκρη της γης. Έχουμε κι εμείς το μερίδιό μας στη μόλυνση.



Το τμήμα Γεωπονίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) έκανε έρευνα με τίτλο «Από την ύπαιθρο στην πόλη: Μελλοντικά σενάρια για μειωμένα "τροφομίλια" και τοπικά συστήματα παραγωγής». Συγκεκριμένα, αντικείμενο της έρευνας ήταν τα λεγόμενα «τροφομίλια», η απόσταση δηλαδή μετρημένη σε χιλιόμετρα που διανύουν τα φρούτα και τα λαχανικά που καταλήγουν στο πιάτο του κατοίκου του αστικού κέντρου της Θεσσαλονίκης.

Αποτέλεσμα εικόνας για τροφομίλιαΣύμφωνα με την έρευνα, τα «τροφομίλια» παρουσιάζουν μια αυξητική τάση, με τον καταναλωτή να μπορεί να βρει στο σούπερ μάρκετ μια τεράστια ποικιλία από προϊόντα προερχόμενα από κάθε πλευρά του πλανήτη: Τουρκία, Ιταλία, Αυστρία, Ισραήλ, Πολωνία, Ολλανδία, Γαλλία, Ισπανία, Ακτή Ελεφαντοστού, Κίνα, ΗΠΑ, Βραζιλία, Περού, Χιλή.
Το εντυπωσιακό είναι ότι τα προϊόντα που ταξιδεύουν από πολύ μακριά δεν είναι μόνο τα λεγόμενα εξωτικά φρούτα και λαχανικά, όπως τζίντζερ, μάνγκο, μπανάνες και φινόκιο, αλλά και κολοκυθάκια, αχλάδια, κρεμμύδια, πιπεριές, πατάτες και σκόρδα.

Ωστόσο, όσο αλλάζει η δομή και το μέγεθος του σημείου λιανικής πώλησης και διερευνώνται πιο μικρά καταστήματα, όπως τα μανάβικα και τα παντοπωλεία της γειτονιάς, τα τροφομίλια των οπωροκηπευτικών μειώνονται. Εδώ τα προϊόντα, όπως κολοκυθάκια, κουκιά, πατάτες, φασολάκια, μανιτάρια, ταξιδεύουν σε απόσταση άνω των 50 χλμ. από τη Θεσσαλονίκη, όπως π.χ. την Αλεξάνδρεια Ημαθίας, την Κατερίνη, τη Βέροια, την Αριδαία, τα Φάρσαλα και την Κρήτη.

Αποτέλεσμα εικόνας για τροφομίλιαΣτην υπαίθρια λαϊκή αγορά, τα «ταξιδεμένα» κηπευτικά είναι μειονότητα. Πρόκειται για προϊόντα όπως πατάτες, κολοκυθάκια, καρότα και φασολάκια από χώρες όπως Λιθουανία, Τουρκία, Βέλγιο και Μαρόκο. Η συντριπτική πλειονότητα των προϊόντων προέρχεται από την Ελλάδα, από περιοχές όπως Κρήτη, Λακωνία, Ναύπλιο, Άργος, Κόρινθο, Αχαΐα, Βοιωτία, Ορεστιάδα, Πρέβεζα, Άρτα, Ζαγορά, Ξάνθη, Νευροκόπι.

Η έρευνα καταδεικνύει και κάτι ακόμη που ίσως θεωρηθεί ανησυχητικό: Όσο ο γεωργικός πληθυσμός της χώρας γηράσκει, όσο η αστικοποίηση αυξάνεται, όσο η κρίση βαθαίνει και τα ποσοστά της ανεργίας και της φτώχειας αυξάνονται, τόσο εντονότερα γίνονται δύο βασικά προβλήματα, εκείνο της διαδοχής και της επιβίωσης των μικρών αγροτών και εκείνο της πρόσβασης των αστών στα τρόφιμα.

Πρόταση των ερευνητών για την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων, η Κοινωνικά Υποστηριζόμενη Γεωργία ως τοπικό σύστημα παραγωγής έχει πολλαπλά οφέλη:
  • καλύτερη επικοινωνία μεταξύ παραγωγών και καταναλωτών,
  • σχέση εμπιστοσύνης,
    δυνατότητα άμεσου ελέγχου της προέλευσης των προϊόντων,
  • αυτάρκεια σε τρόφιμα,
  • αειφορική παραγωγή με χαμηλότερο ενεργειακό αποτύπωμα (λόγω χαμηλών τροφομιλίων),
  • διαπραγματευτική δύναμη των γεωργών και
  • κοινωνική συνοχή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου