Την προηγούμενη εβδομάδα (28/4/16) ξεναγήθηκα στο εργοστάσιο της Mercedes-Benz στο Rastatt της Γερμανίας. Στο εργοστάσιο αυτό κατασκευάστηκαν περίπου 290.000 αυτοκίνητα το 2013 , δηλ. περίπου 800 αυτοκίνητα την ημέρα! ενώ σε περιόδους αυξημένης ζήτησης μπορεί να κατασκευάσει μέχρι και 1.200 αυτοκίνητα την ημέρα! Δουλεύει σε 24ωρη βάση με 6.600 εργαζόμενους. Οι εξειδικευμένοι εργαζόμενοι εργάζονται σε 3 βάρδιες. Ο κύριος όγκος δουλειάς γίνεται από ρομπότ. Τα μηχανήματα με μεγάλη ακρίβεια εκτελούν όλες τις εργασίες μέχρι να βγει το τελικό προϊόν: το αυτοκίνητο. Τι δουλειά κάνουν οι εργαζόμενοι; Είναι οι "managers" των ρομπότ, δηλαδή τα προγραμματίζουν, τα ελέγχουν, διορθώνουν τις παραμέτρους, τα επισκευάζουν και εξετάζουν το τελικό προϊόν πάλι με τη βοήθεια της τεχνολογίας.
Η εταιρία σε περίοδο κρίσης δεν απέλυσε κανέναν εργαζόμενο, απλά επιβράδυνε τη γραμμή παραγωγής. Το αιτιολογικό της μη απόλυσης οφείλεται στο γεγονός ότι οι εργαζόμενοί της είναι εξειδικευμένοι και αν τους απέλυε δε θα μπορούσε να τους ξαναβρεί σε περίπτωση που τους χρειαζόταν. Μηχανήματα μπορείς να βρεις - ανθρώπους όχι.
Η ομάδα που ξεναγήθηκε αποτελούνταν από 75 Έλληνες μεταπτυχιακούς φοιτητές οικονομικών σχολών. Κάποιοι είδαν το μεγαλείο της τεχνολογίας ενώ κάποιοι είδαν ως απειλή τα ρομπότ και θυμήθηκα την εποχή των '90 όταν ήταν ΣΟΣ το θέμα για έκθεση "Η απειλή της τεχνολογίας για την εργασία του ανθρώπου". Στο δικό μου το μικρό μυαλό προτιμώ τον εργαζόμενο που ελέγχει το ρομπότ παρά τον εργαζόμενο που βιδώνει βίδες για 8 ώρες! Αλλά στη μικρή και αναχρονιστική μας χώρα όπου το μέλλον καθορίζεται από πολιτικούς που κοιτούν πίσω και όχι μπροστά, πολύ φοβάμαι ότι η νέα γενιά θα ξαναγράψει το ίδιο θέμα έκθεσης.
Παρατήρηση: ας κοιτάξουμε τα νούμερα ανεργίας στις τεχνολογικά προηγμένες χώρες και ας τα συγκρίνουμε με τα δικά μας. Η τεχνολογία μας φταίει ή ο κοντόφθαλμος προγραμματισμός σε θέματα εργασίας και εκπαίδευσης;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου